تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/09/06 - 09:17
کد خبر: 489050

نگاهی بر آرایش جریان اصولگرایی در انتخابات مجلس؛

آرایش احزاب در انتخابات/ از نهال شریان تا موضع پایداری در وحدت

آرایش احزاب در انتخابات/ از نهال شریان تا موضع پایداری در وحدت

پایداری بر انتخاب اصلح، مهم ترین شاخصه این گروه سیاسی است، آن ها از بدو تشکیل تاکنون مبنا را بر اصول گذاشته و به همین دلیل از سمت جریانات دیگر به عامل اصطکاک در وحدت جریان اصولگرایی شناخته می شوند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شناخت صحنه سیاسی کشور، آخرین کنش‌ها و راهبردهای جریانات سیاسی تأثیرگذار و اصلی اصولگرایی و اصلاح طلبی می‌توانند قدرت تحلیل و آنالیز دانشجویان از آنچه که در انتخابات پیش رو، روی می‌دهد را به صورت تصاعدی افزایش دهد، به همین جهت در "فصلنامه دانشجویان مستقل" به ارائه مهم‌ترین رویکردهای گروه‌های سیاسی اصولگرایی می‌پردازیم، آنچه در نهایت مهم است وحدت یا عدم وحدت این گروه‌ها در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

پایداری بر مبنا

پایداری بر انتخاب اصلح، مهم ترین شاخصه این گروه سیاسی است، آن ها از بدو تشکیل تاکنون مبنا را بر اصول گذاشته و به همین دلیل از سمت جریانات دیگر به عامل اصطکاک در وحدت جریان اصولگرایی شناخته می شوند. سوال اینجاست که موضع پایداری در بحث وحدت چیست؟ پاسخ این سوال را مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی اینگونه می‌دهد: وحدت باید وحدت دینی و آرمانی باشد. ایجاد شرکت سهامی در انتخابات، منطبق بر رهنمودهای امام‌ (ره) و رهبری نیست. وحدت، معطوف به وحدت امت است.

وحدت اعتباری، پایداری ندارد و مدت زمان دارد. وحدت، امری پایدار در جامعه اسلامی است و همیشه باید در آن وجود داشته باشد، نه فقط در ایام انتخابات. گاهی احزاب به جای اینکه در تقویت وحدت امت نقش داشته باشند، نقش تفرقه انگیزی دارند و مردم را دچار شک و تردید می کنند و این معضل، با تهمت زدن به این و آن و متهم کردن جریان انقلابی شکل می گیرد. اگر فضا به سمت شایسته گزینی و انتخاب اصلح رفت، سعی خواهیم کرد با سایر نیروهای انقلابی وحدت کنیم؛ در غیر این صورت به حداکثر افراد مشترک در فهرست ها برسیم.

اگر هم فضا به سمت شایسته گزینی نرفت، سعی می کنیم شکاف زیاد نشود. در صورت اختلاف سلیقه و حتی عدم توافق، تاش ما عدم تضعیف گروه هایی است که در دایره اصولگرایی تعریف می شوند. از آن ها نیز دعوت می کنیم، پایداری را تضعیف نکنند؛ زیرا منفعت این کار، به دشمن می رسد. در مجموع پایداری با چهره های اصلی چون آقا تهرانی و محصولی و چهره جوانی چون خضریان در رسانه ها کنش گری می کند، گمانه زنی ها از ائتلاف پایداری با حامیان دولت و جلیلی حکایت دارد، مثلث دیگری در جریان اصولگرایی که می تواند حریف قدری برای مبنایی ها باشد و صدالبته این مثلث در حزب اللهی های متعهد طرفداران ثابت و بیشتری خواهد داشت.

به هر حالت پایداری و مبنا تا روز آخر برای لیست مشترک احتمالی رایزنی، بحث و جدل خواهند داشت. در مجموع جبهه پایداری گرچه این روزها به عنوان فعال ترین جریان حزبی و سیاسی شناخته می شود اما در بزنگاه های مختلف با تشخیص یک مصلحت یا ملاحظه خاص از برخی خطوط قرمز خود رد شده اند، لیست نهایی اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم حتماً و قطعاً شامل نفراتی بود که با شاخص های پایداری‌ها همخوانی نداشت اما در نهایت این جبهه از مواضع صریح و جدی خود کوتاه آمد و ذیل چتر اصولگرایی تن به وحدت داد، تا جایی که منوچهر متکی، دبیر شورای ائتلاف اصولگرایان در گفتگویی با طعنه به سهم خواهی و تاکتیک انتخاباتی پایداری گفت: «فعلا بنای ائتلاف نداریم بلکه در حال طراحی برای خودمان هستیم. دوستان جبهه پایداری معمولا در دقایق آخر یک لیست را می آورند و می گویند؛ «اناشریک»، هر چه قدر که بتوانند را وارد لیست نهایی می کنند.

نهالی به نام شریان

«این نهال و این شبکه باید به درخت تنومندی تبدیل شود و در ادامه مسیر باید با ایده و راهکارهای مختلف به ولی فقیه و انقلاب اسلامی کمک کند و یکی از نکاتی که در این موضوع و محقق شدن آن تاثیر گذار است، شبکه شدن و اتحاد دلسوزان و حامیان انقلاب اسلامی است که اتفاقا باعث دلگرمی وانگیزه برای حرکت و ناامیدی بدخواهان هم خواهد شد. این سخنان مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در نخستین مجمع عمومی شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان) است.

گروه سیاسی که به بذرپاش منتسب است و بعد از حضور وی و قاضی زاده هاشمی در این مجمع، منتقدان با این بهانه که دولت رسما وارد همایش های سیاسی شده، فشارهای زیادی به دولت وارد کردند. با همه این موارد بعد از بذرپاش مهمترین چهره این گروه، حمید رسایی نماینده سابق مجلس است و بعنوان رئیس کمیته انتخابات شریان برای انتخابات پیش رو در حال سیاست گذاری و برنامه‌ریزی است.

لازم به ذکر است که چند روز بعد از انتشار اولین بیانیه توسط شریان، مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس و عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور، در توییتی با اشاره به فعالیت غیرقانونی بعضی از اجتماعات سیاسی با هر تابلویی از لزوم پیگیری و تبعیت افراد از قانون سخن گفت، که این موضوع نشان می‌دهد شریان هنوز مجوز رسمی نگرفته است.

شریان در این مدت کوتاه قصد داشت با تکیه بر چهره های سلبریتی در جامعه، پایگاه مردمی برای خود دست و پا کند اما خروج برخی اعضای اعلام شده از جمله سمیه رفیعی، نماینده تهران در مجلس و سخنان چالشی اعضای آن از جمله منصوره معصومی اصل در تلویزیون مبنی بر «مملکت مال حزب اللهی هاست» پایگاه اجتماعی این تشکل سیاسی نوظهور را به چالش کشیده به نحوی که در یکی از تجمعات این تشکل که برای فلسطین برگزار شد استقبال کم مردم از آن مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. چیزی که نشان می‌دهد شریان هنوز نیامده شرحه شرحه شده به نحوی که شریان هنوز رشته نکرده اعضایش پنبه می‌کنند.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top